جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۱:۵۳

انتقال بخش عمده نفت صادراتی باپنج خط لوله زیردریایی به خارگ

باشگاه خبری فراساحل: یک مسئول صنعت نفت با اشاره به توپکرانی هوشمند خطوط انتقال نفت با هدف صدور پایدار نفت خام، گفت: هم اکنون بیش از 93 درصد نفت خام صادراتی کشور از بندر گناوه به خارگ به وسیله پنج رشته خط لوله زیردریایی منتقل و صادر ‌‌‌‌‌می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از نشریه مشعل، پس از سال 2000 میلادی، محققان دریافتند که تنها از طریق مهندسی خوردگی فلزات ‌‌‌‌‌نمی‌توان هزینه‌‌‌‌‌‌های مستقیم و غیر مستقیم خوردگی را کاهش داد و باید برای مهار خوردگی تجهیزات، بخش دیگری با عنوان مدیریت خوردگی مورد توجه قرار گیرد.
«سیدمصطفی مهدوی» رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی در این باره گفت: در زمینه انتقال فناوری از شرکت‌‌‌‌‌‌های قدرتمند نفتی جهان و استفاده از آن در پروژه‌‌‌‌‌‌های بازرسی، اقدام‌‌‌‌‌‌های موثری انجام شده است، به طوریکه از چهار سال گذشته تاکنون، پروژه‌‌‌‌‌‌هایی برای بازرسی از تجهیزات انجام داده ایم که در آن از فناوری‌‌‌‌‌‌های روز استفاده شده است. در این مسیر از برخی شرکت‌‌‌‌‌‌های خارجی برای انتقال دانش فنی کمک گرفته ایم و در سطح جهانی حرفی برای گفتن داریم. 

رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه خطوط لوله زیر دریایی، خطرات و ریسک‌‌‌‌‌‌های خود را دارد و جدا از مسائل فنی، از نظر سیاسی و راهبردی نیز بسیار حساس است، حفظ و نگهداری آن در اولویت کاری شرکت پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی ایران قرار دارد. وی ادامه داد: در چند سال گذشته، دو پروژه بزرگ بازرسی از طریق این امور انجام شد که پروژه نخست، بازرسی خارجی خطوط لوله زیردریایی انتقال نفت خام صادراتی کشور بود که در سال 93 با موفقیت به پایان رسید و بر اساس نتایج آن، پروژه ترمیم آبشستگی‌‌‌‌‌‌های خطوط لوله تعریف شد. رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی بیان داشت: طرح دیگر، پروژه مهم و راهبردی بازرسی داخلی خطوط لوله زیردریایی انتقال نفت خام صادراتی کشور به روش توپکرانی هوشمند بود که مراحل عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و در مرحله تحلیل نتایج نهایی آن هستیم.

مهدوی گفت: در این پروژه‌‌‌‌‌‌ها از خدمات شرکت‌‌‌‌‌‌های خارجی استفاده کردیم، ولی توانستیم با انتقال دانش فنی، کارشناسان خود را به سطحی برسانیم که هر کدام به صورت تخصصی، مهارت‌‌‌‌‌‌های لازم را پیدا کرده و در زمینه پروژه‌‌‌‌‌‌های بازرسی، توانمند شوند. رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی ادامه داد: سپس پروژه توپکرانی هوشمند خطوط لوله زیردریایی شروع شد و پس از انجام هماهنگی‌‌‌‌‌‌های گسترده داخلی در زمان نزدیک به چهار ماه، عملیات اجرایی توپکرانی هوشمند این خطوط لوله بدون هیچ گونه حادثه ای با موفقیت به پایان رسید. مهدوی بیان داشت: خوردگی فلزات، یکی از تهدیدهای جدی در صنایع بخصوص صنایع نفت و گاز محسوب ‌‌‌‌‌می‌شود. آسیب‌‌‌‌‌‌های خوردگی در شرکت‌‌‌‌‌‌های نفتی، بسته به نوع تجهیزات و فرایندهای کاری هر مجموعه متفاوت است، از این رو، مدیریت خوردگی نقش بسیار مهمی دارد تا بتوان این آسیب‌‌‌‌‌‌ها را به صورت کمی، به هزینه تبدیل کرد و برای کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌ها و آسیب‌‌‌‌‌‌های ناشی از خوردگی فلزات، برنامه ریزی اصولی انجام داد.

به گزارش باشگاه خبری فراساحل، میزان صادرات نفت و میعانات گازی کشور به حدود روزانه 2 میلیون و 600 هزار بشکه رسیده است.بیش از یک چهارم نفت صادراتی ایران به مقصد کشورهای اروپایی و بقیه به مشتریان آسیایی صادر ‌‌‌‌‌می‌شود. پایانه نفتی جزیره خارگ بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور است که بیشترین حجم صادرات نفت کشور را به خود اختصاص داده است. به گفته سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت ملی پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی، پارسال حدود 780 میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی خارک صادر شد که از این میان 240 میلیون بشکه متعلق به صادرات نفت خام سبک بوده است. پهلودهی کشتی‌‌‌‌‌‌ها نیز در سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است به طوری که بیش از 800 کشتی برای دریافت نفت خام در پایانه خارک در سال 95 پهلوگیری کردند، در حالی که در سال 94 حدود 540 کشتی پهلوگیری کرده بودند. از طریق توپکرانی هوشمند خطوط لوله، علاوه بر نظافت این خطوط، خوردگی و آسیب‌‌‌‌‌‌های خطوط لوله شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام ‌‌‌‌‌می‌شود.



  کد خبر : 4420
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :